אבפטוריון Eupatorium perfoliatum                     

אבפטוריון Eupatorium perfoliatum                     

אבפטוריון

אבפטוריון Eupatorium perfoliatum                     

שם אנגלי: Boneset

שם עברי: אבפטוריון

משפחה: מורכבים, Asteraceae

תאור הצמח: צמח רב-שנתי עם גבעול זקוף, מכוסה בשערות קטנות, בגובה של 60-120 ס"מ. פורח בחודשים יולי עד ספטמבר. הפרחים לבנים. בצד התחתון של העלה מצויות בלוטות המפיקות שרף. הן נראות כנקודות צהובות.

מוצאו של הצמח ממקומות לחים בצפון אמריקה.

חלקי צמח בשימוש: נוף הצמח

מרכיבים: לקטונים ססקויטרפניים, פוליסכרידים, פלבונואידים, דיטרפנים, ויטמין C, סטרולים צמחיים, שמנים נדיפים, שרפים.

מרכיב מר,eupatorin

פעילות: מוריד חום, אנטי מיקרוביאלי אנטי דלקתי, מגביר הזעה, גורם להקאה, מכייח, מסייע לעיכול, נוגד עוויתות, אימונוסטימולנט, מגביר פאגוציטוזיס.

רפואה מסורתית: מקורה באינדיאנים של צפון אמריקה. הם נהגו להשתמש בצמח לטיפול בהצטננות, שפעת, מחלות זיהומיות מלוות בכאב, לטיפול במלריה.

התוויות: לטיפול בעצירות קלה, חוסר תיאבון, בהפרעות בעיכול ורוימטיזם מומלץ להשתמש בחליטה קרה.

להורדת חום, לטיפול בשפעת, לטיפול במחלות זיהומיות חריפות, כגון, ברוכיט, וכן כדי לעודד הקאה מומלץ להשתמש בחליטה חמה.

מקורות

www.bastyr.edu/academic/botmed/eupatorium_perfoliatum.asp

Red yeast rice                        

Red yeast rice הוא כינוי למוצר של פטריית שמר בשם Monascus purpreus, הגדלה על אורז. בארצות אסיה הוא משווק  כמוצר מזון גולמי. הוא מכיל תערובת של מרכיבים המכונים בשם כולל monacolins, שמעכבים סינתיזה של כולסטרול. אחד מהם, monacolin K , הוא מעכב פעיל של האנזים -C0A reductase.HMG, 3-hydroxy-3-methylglutaryl CoA שהוא אנזים המפתח בייצור ובוויסות של כולסטרול.

HMG-CoA reductase הוא הגורם המגביל של ייצור הכולסטרול בגופנו. כשכמות גדולה של כולסטרול חוזרת אל הכבד. יהיה עיכוב בפעילות  האנזים, וזה יגרום לירידה בייצור של כולסטרול בכבד.

Monacolin K ידוע בכינוי lovastatin, מוצר המיוצר על ידי חברת Merck.

שמרי האורז נמכרו באפן חופשי, כתוסף טבעי המוריד רמת כולסטרול.

בסין היה השימוש בשמרי אורז ידוע כבר לפני למעלה מאלף שנים. מייחסים לו תכונות של מסייע לעיכול, מגביר זרימה של דם ומחזק של הטחול והקיבה.

ניסויים קליניים שנערכו מאז 1970 דווחו ששמרי האורז מורידים רמה של כולסטרול, של LDL ושל טריגליצרידים (1,2,3). הם נמכרים עכשיו במערב כ-lovastatin רק עם מירשם של רופא.

מחקרים ראשוניים הראו שהשמר Monascus purpureus מסייע לפעילות הלב ומשפר זרימה של דם (4,5).

רפואה מסורתית: שמרי האורז מומלצים כאנטי דלקתיים, אנטי מיקרוביאליים, נוגדי חמצון, מגבירי זרימת דם, משפרים של העיכול, מרפאים פצעים וחתכים. נהגו להשתמש בהם לטיפול בהפרעות בכבד, הפרעות מטבוליות, סרטן, בעיות אחרי לידה, הפרעות בטחול ובקיבה, לעצירת שלשול ולריפוי פצעים (6).

מינון: קפסולות של אבקה מרוכזת 1.2 ג' פעמיים ביום        

המינון לשמרי אורז גולמים בארצות אסיאתיות 14-55 ג' ליום.

תופעות לוואי: עלולות להיות תופעות דומות לאלה של התרופה lovastatin, צרבת, עודף גזים, כאבי שרירים, סחרחורת, בעיות בכליות.

התוויות נגד: השימוש בשמרי אורז אינו מומלץ במקרים של מחלות כבד (6), וכן בהריון והנקה.

אינטראקציות עם תרופות: עלולה להיות אינטראקציה עם תרופות אחרות להורדת כולסטרול

שמרי האורז עלולים להגביר דימום אם הם נלקחים ביחד עם מדללי דם, כגן, אספירין או קומדין.

אינטראקציות עם צמחים: מיץ אשכוליות עלול להגביר את פעילות שמרי האורז.

לגדילן המצוי והפרע המחורר עלולה להיות אינטראקציה עם שמרי האורז, וכן גם לגוגולו ולשמן דגים.

צמחים מדללי דם, כגון, גינקו בילובה עלולים להגביר דימום כשהם נלקחים ביחד עם שמרי האורז (6).

מקורות

1. Huang CF. Li TC. Lin CC. et al. Efficacy of Monascus purpureus Went rice on lowering lipid  ratios in hypercholesterolemic patients. Eur. J. Cardiovascular Prev. Rehabil. 2007, 14: 438-440.

2. Prasad GV. Wong T. Meliton G. et al. Rhabdomyolysis due to red yeast rice (Monascus purpureus) in a renal transplant recipient. Transplantation 2002, 74: 1200-1201.

3. Wei W. Li C. Wang Y. et al. Hypolipidemic and anti-atherogenic effects of long-term Cholestin (Monascus purpures-fermented rice. Red yeast rice) in cholesterol fed rabbits. J. Nutr. Biochem. 2003,14: 314-318.

4. Zhao SP. Liu L. Ceng YC. et al. Xuenzhikang, an extract of cholestin, protects endothelial function through anti-inflammatory and lipid-lowering mechanisms in patients with coronary heart disease. Circulation 2004, 110:915-920.

5. Zhao SP. Lu ZL. Du BM. et al. Xuezhikang, an extract of cholestin, reduces cardiovascular evevts in type 2 diabetes patients with coronary heart diseases: subgroup analysis of patients with type -2 diabetes from China coronary secondary prevention study (CCSPS). J. Cardiovasc. Pharmacol. 2007, 49: 81-84.

6. Red yeast rice (Monascus purpureus), in Medline Plus, Trusted Health Information for you. Nih.gov/patient-redyeast.html.

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד