שיבה טובה בסיוע צמחי מרפא

שיבה טובה בסיוע צמחי מרפא

These Full-Sun Perennials Will Fill Your Garden's Sunny Spots with Ease

שיבה טובה בסיוע צמחי מרפא

תוחלת החיים עולה ואוכלוסית העולם מזדקנת. דיור מוגן לגיל הזהב הפך לפרנסה לאנשים רבים. 

השאיפה היא להאריך את החיים, ולהגיע לגיל מופלג עם תפקוד תקין של כל מערכות הגוף. מי הם הצמחים שיסייעו לנו להאיט את תהליכי ההזדקנות ולמנוע התנוונות פיזית ושכלית.

הבעיות שאתם מתמודדים אנשים בגיל מתקדם הן בין השאר: ירידה בזרימת הדם למוח, ירידה בזרימת דם לרגליים ולרקמות שונות, אי ספיקת בזרימת דם בורידים, טרשת עורקים, בעיות בשלד כגון, אוסטאוארטריטיס, אוסטאופורוזיס, יתר לחץ דם, קשיים בעיכול, חומציות- יתר או חומציות נמוכה, עצירות, עייפות, חולשה, ירידה בפעילות התירואיד, ירידה בפעילות של מערכת החיסון, דכאון, חרדה, הפרעות בשינה, כאבי גב, פרוסטטה, יובש בוגינה, ירידה בראייה, איבוד זכרון, דלקות ורידים, טחורים.

זרימת דם לקויה

מחלות ניווניות עלולות להתפתח כתוצאה של חוסר אספקה של חמצן, גלוקוז ומרכיבים חיוניים לרקמות. מחלות הזיקנה של המוח הן: סניליות, איבוד זכרון, ירידה בכושר הריכוז, ירידה בפעילות המוח, אלצהיימר. חמצון-יתר עלול לגרום לפגיעה בפעילות המוח, ולהרס של תאי עצב שהם רגישים מאד לחמצון (1). מערכת העצבים  המרכזית מקבלת 15% מתפוקת הלב וחילוף החומרים בה גבוה (2). עם השנים יש הצטברות של הנזקים שגורם החמצון לחלבונים, שומנים וחומצות הגרעין של מערכת העצבים המרכזית, והיא נעשית פגיעה יותר מחמצון ומתהליכי דלקת (3).

כדי להגן על פעילות המוח נעזר בצמחים נוגדי חמצון,  מפחיתי לחץ, צמחים המגבירים זרימת דם אל המוח. מחקרים חדשים מראים שרמות נמוכות של ויטמין D פוגעות במוח ועלולות לגרום לירידה בכושר הקוגנטיבי (4).

צמחים המשפרים פעילות של המוח (notropics)

(להזמנת הצמחים יש ללחוץ על שמם, אלו המסומנים בכוכבית אינם בזמינות במלאי)

Bacopa monnieri               בקופה                      הצמח השלם

Polygala tenuifolia            פוליגאלה                  שורש*

Ginkgo biloba                   גינקו דו אונתי            עלים

Centella asiatica                גוטו קולה                 נוף הצמח

Ocimum sanctum              ריחן קדוש                נוף הצמח

Melissa officinalis            מליסה רפואית            נוף הצמח

Vinca minor                      וינקה קטנה               עלים, שורש*

Rosmarinus officinalis      רוזמרין רפואי           נוף הצמח

Salvia officinalis               מרוה רפואית            עלים  

Rhodiola rosea                  רודיולה                   שורש

באקופה Bacopa monnieri

הוא צמח ממשפחת הלועניתיים שמוצאו בהודו. ברפואת האיורודה משתמשים בצמח לטיפול באנמיה וסכרת, וכן לניקוי הדם, לשיפור הזכרון, לשיפור פעילות המוח, לחיזוק הלב, לטיפול בדרמטיטיס וקטרקט. הצמח מומלץ במקרים של חרדה ודאגנות יתר (5).

המרכיבים העיקריים של הצמח הם ספונינים המוליטיים bacoside A, bacoside B

הצמח הוא אדפטוגן, מגביר עמידות למצבי לחץ פיזיים ונפשיים, מחזק ומשקם של מערכת העצבים, מגביר את הפעילות הקוגניטיבית של המוח, מסייע לשיפור הזכרון וכושר הריכוז.

הוא מומלץ למקרים של חולשה עצבית, להגברת זכרון חלש, להגברת כושר הלימוד והריכוז, לחיזוק הלב במקרים של אי ספיקת לב קלה, להרגעה במקרים של חרדה ועצבנות, לטיפול באפילפסיה. באקופה הוא צמח אדפטוגן, ונעזרים בו במצבי לחץ נפשי ופיזי,  וכן כסיוע להחלמה ממחלות ולשיפור ההרגשה הכללית הטובה.

וינקה קטנה, Vinca minor

משפחה: הרדופיים, Apocyanaceae

חלקי צמח בשימוש: עלים ושורש

לסוג וינקה משתייכים שבעה סוגים של צמחים רב-שנתיים ירוקי-עד, שמוצאם מאפריקה. 

הם מכילים כמה אלקלואידים, בינהם vincamine.

הצמח הוא אסטרינג'נט, ממריץ זרימת דם, משפר זרימת דם אל המוח, עוצר דימומים פנימיים וחיצוניים, מסייע להורדת לחץ דם 

העלים מרים, ומשככים כאבי בטן

שימוש רפואי: לטיפול בכאבי ראש, סחרחורת, ירידה בזכרון ובכושר הקוגנטיבי, ירידה בשמיעה.

הכנות ומינון: חליטה 2-4 ג' שלוש פעמים ליום

טינקטורה 1:5 ב-55% אלכוהול,  5-15 מ"ל ליום.

התוויות נגד: הריון, הנקה, סרטן במוח.

מקורות

1. Golden TR. et al. Oxidative stress and aging: beyond correlation. Aging Cell, 1: 117-123, 2002.

2. Sokoloff L. et al. Determinants of nutrients to the brain. In: Wurtman RJ. Wurtman JJ. Eds. Nutrition and the brain. Vol. 1, Raven Press, New York, 1977, p. 87-139.

3. Joseph J. et al. Age-related neurodegeneration and oxidative stress: putative nutritional intervention. Neurol. Clin. 16: 747-755, 1998.

4. Winston D. Herbs and nutrition for healthy aging, J. of the American Herbal Guild 2010, 9: 5-12.

5. Vaidya ADB. The status and scope of Indian medicinal plants acting on central nervous system. Indian Journal of Pharmacology, 29: -S344, 1997.

Polygala tenuifolia

משפחה: Polygalaceae

השם באנגלית: Senega root 

Senega root כולל את השורש של  Polygala senega L. ושל כמה מינים  דומים (1). בפרמקופיאה האירופית מקובל לכלול כ- Senega root את שני המינים, Polygala senenga L.   זן latifolia Torr et Gray,  ו- P. tenuifolia   שהם דומים מאד זה לזה(2). 

בפרמקופיאה היפנית מכנים את ה-P. senega זן latifolia בשם שורש  Senega, ואת  P. tenuifolia בשם שורש Polygala (1).

מוצאו של המין P. senega var. latifolia בצפון אמריקה. מגדלים אותו ביפן.

מוצאו של המין P.tenuifolia (P. sibirica) באסיה, ובפרט בסין וביפן (3(.

תאור הצמח: צמח רב שנתי עשבוני, בעל גבעולים אחדים היוצאים משורש מסועף. הגבעולים רכים באורך 15-40 ס"מ. צבעו של השורש אפור-חום.

מרכיבים: triterpenoid saponins 6-12%  המכילים אגליקון אחד presenegenin (4). כל הספונינים הטריטרפנואידים הם 3-glucosides של presenegenin, עם tetra-,  penta-       

או hexaglycosyl הקשורים בקשר אסטרי ל- C-28 (5). 

הספונינים של  P.tenuifolia  נקראים onji-saponins A-G. הם דומים לאלה של P. senega ובמקרה אחד הם זהים, onjipsaponin B זהה ל- senegin III (6) .

מרכיבים אחרים הם אסטרים של phenypropanoids (7) וכמה מונוסכרידים ואוליגוסכרידים הנקראים senegoses A-O (8).

שמן נדיף 0.2% המכיל 25-45% methyl salicylate שנותן את הריח האופייני לשורש (9).

פעילות: מכייח, בריכוז גבוה גרום להקאה (1,3).

שימוש ברפואה המסורתית: ידוע כצמח מכייח, המשמש לטיפול בשיעול, ברונכיט חריף וכרוני, ולמחלות של דרכי הנשימה העליונים (11,10).

פרמקולוגיה: הגורם לפעילות המכייחת של השורש הוא גירוי של רירית הקיבה על ידי הספונינים.  הגירוי מעורר רפלקס המגביר  הפרשה מדרכי הנשימה. כתוצאה מכך חלה ירידה בצמיגות של הליחה,  שמקלה על סילוקה (12). 

מיצוי נוזלי של שורש Senega שהוחדר לקיבה של חיות בריכוז של 0.1-1.0 מ"ל ל-ק"ג גרם לעליה משמעותית בייצור של הנוזלים בדרכי הנשימה. לאחר 3-4 שעות עלה הנפח של הנוזלים ב-173% אצל חתולים, וב-186% אצל חזירי ים (13).

בניסוי נוסף ניתן לכלב מורדם סירופ של שורש Senega. נפח הנוזלים בדרכי הנשימה התחיל לעלות תוך 5-30 דקות (14). לאחר שעתיים היה נפח הנוזלים בחיות הניסוי 0.114 מ"ל, לעומת 0.02 מ"ל בקבוצת הביקורת שקיבלה מי מלח (14). 

מיצוי של השורש ב-n-butanol שהוזרק לפריטונאום של עכברים בריכוז של 5 מ"ג ל-ק"ג, גרם לירידה בריכוז של טריליצרידים אצל עכברים שקבלו דיאטה נורמלית, ולירידה של טריגליצרידים וכולסטרול בעכברים שקבלו מזון עשיר בכולסטרול (15).

כשהוזרק לפריטונאום מיצוי של השורש בריכוז של 10 מ"ג ל-ק"ג נצפתה ירידה בריכוז גלוקוז אצל עכברים בריאים, ואצל עכברים עם היפרגליקמיה מושרה על ידי streptozocin (16). 

פרמקוקינטיקה: ספונינים טריטרפניים נספגים מעט מאד אצל בני אדם וחיות בלקיחה פומית. הם יוצאים מהגוף ללא כל שינוי או שהם עוברים מטבוליזם במעי (17). 

התוויות: מחלות של דרכי הנשימה העליונים, ברונכיט כרוני (3).

התוויות נגד: הריון. לצמח אין השפעה טרטוגנית, אבל הוא עלול להגביר התכווצויות של הרחם (10).

אינו מומלץ במקרים של גסטריטיס ושל כיב קיבה (3). 

תופעות לוואי: בריכוז גבוה עלול לגרום להקאה, אצל אנשים רגישים המינון המומלץ עלול לגרום לבחילה (18).

רעילות: LD50  של השורש שהוחדר לקיבה לעכברים הוא 17 ג'.

LD50 של קליפת השורש בעכברים 10 ג' (10).

מיצויים מימיים ומיצוי באלכוהול הוכיחו שלשורש ה-Senega אין השפעה מוטגנית (19).

אינטראקציות עם תרופות: לא נמצאו

מינון: חליטה או מירתח של השורש 0.5-1.0 שלוש פעמים ביום

מיצוי נוזלי 1:1 ב-60% אלכוהול 0.3-1.0 מ"ל שלוש פעמים ביום

טינקטורה  1:5 ב-60% אלכוהול 2.5-5.0 מ"ל שלוש פעמים ביום (3). 

סטטוס: באנגליה GSL

בבלגיה מאושר להתוויות מיוחדות

בצרפת מאושר להתוויות מיוחדות

בגרמניה מאושר ע"י Commission E (3).

מקורות:

1. Polygalae radix, Senega root in: ESCOP, European Scientific Cooperative on Phytotherapy Monograph, 1997.

2. Evans WC. Senega root. In: Trease and Evans’ Pharmacognosy, 14th ed. London- Philadelphia: WB. Saunders, 1996: 308-309.

3. Senega, Polygalae radix in; Bradley PR. Ed. British Herbal Compendium Vol. 1, 1992, British Herbal Medicine Association: 196-198.

4. Shoji J. Kawanishi S. and Tsukitani Y. Studies on the constituents of Senegae Radix. Isolation and quantitative analysis of the glycosides. Yakugaku Zasshi, 1971, 91:198-202.

5. Pelletier SW. Nakamura S. Soman R. Constituents of Polygala species. The structure of tenuifolin, a prosapogenin from P. senega and P. tenuifolia. Tetrahedron 1971, 27: 4417-4427.

6. Sakuma S. Shoji J. Studies on the constituents of the root of Polygala tenuifolia Willdenow. IL. On the structures of onjisaponins A, B and E. Chem. Pharm. Bull. 1982, 30: 810-821.

7. Ikeya Y. Sugama K. Okada M. et al. Four new phenolic glycosides from Polygala tenuifolia. Chem. Pharm. Bull. 1991, 39: 2600-2605.

8. Saitoh H. Miyase T. Ueno A. Senegoses A-E, oligosaccharide multi-esters from Polygala senega var. latifolia Torr et Gray. Chem. Pharm. Bull. 1993, 41: 1127-1131.

9. Hayashi S. Kameoka H. Volatile compounds of Polygala senega L. var. latifolia Torrey et Gray roots. Flavour Fragrance J. 1995, 10: 273-280.

10. Radix Senega in: WHO monograph on Selected Medicinal Plants WHO, 2002, World Health Organisation Geneva, 276-284.

11. Reynolds JEF editor, Cough suppressants, expectorants and mucolytics. In: Martindale, The Extra Pharmacopoeia, 31st ed. London: Royal Pharmaceutical Society, 1996, 1059-1060, 1074.

 12. Boyd EM. Expectorants and respiratory tract fluid. J. Pharm. Phrmacol. 1954, 6: 521-542.

13. Boyd EM. Palmer ME. Effect of Quillaja, Senega, Grindelia, Sanguinaria, Chionanthus and Dioscorea upon the output of espiratory tract fluid. Acta Pharmacolgia Toxicologia, 1946, 2: 235-239.

14. Misawa M. Yanaura S. Continuous determination of tracheobronchial secretory activity in dogs. Japanese Journal of Pharmacology 1980, 30: 221-229.

15. Masuda H. et al. Intraperitoneal administration  of Senega Radix extract and its main component, senegin –II, affects lipid metabolism in normal and hyperlipidemic mice. Biological and Pharmaceutical Bulletin, 1996, 19: 315-317.

16. Kato M. et al. Hypoglycemic effect of the rhizomes of Polygala senega in normal and diabetic mice and its main component, the triterpenoid glycoside senegin-II. Planta Medica, 1996, 62: 440-443.

17. Hostettmann K. Marston A. Saponins. Cambridge University Press, 1995.

18. Briggs CJ. Senega snakeroot- a traditional Canadian herbal medicine. Canadian Pharmaceutical Journal, 1988, 121: 199-201.

19. Morimoto I. Watanabe F. Osawa T. et al. Mutagenicityscreening of crude drugs with Bacillus subtilis rec-assay and Salmonella microsome reversion assay. Mutation Res. 1982, 97: 81-102.

Ocimum sanctum

שם עברי: ריחן קדוש

שם עממי: טולסי

הוא צמח ממשפחת השפתניים.  מוצאו של הצמח מהודו ומאזורים בצפון-מזרח אפריקה (1)

הצמח הוא ספסמוליטי, אנטי מיקרוביאלי, נוגד דלקת, מוריד חום, מגביר פעילות של מערכת החיסון, היפגליקמי (2). 

לפי הרפואה המסורתית נוהגים להשתמש בצמח לטיפול בארטריטיס, אסתמה, ברונכיט, הצטננות, סכרת, להורדת חום, שפעת, כיב פפטי, רוימטיזם. 

O. sanctum הוא צמח פולחן חשוב בהודו. נעשה בו שימוש רפואי בהודו ובארצות אחרות בדרום-מזרח אסיה.  הצמח משמש לטיפול בכאבי אוזניים, אפילפסיה, מחלות לב, מלריה, סינוסיטיס, הכשות של נחשים, כאבי בטן, הקאות, כנוגד תולעים, להגביר הפרשת חלב בהנקה ולמנוע נשירת שיער (1).

מקורות: 

1.Manual for cultivation, production and utilization of herbal medicines in primary health care. Northaburi Department of Medical Science, Ministry of Health, 1990.

2. Folium Ocimum Sancti in: WHO Monographs on Selected Medicinal Plants, Vol 2, 2002, p. 206-216.

טרשת עורקים, atherosclerosis

Vaccinium myrtillus                   אוכמניות                    פירות

Cinnamomum zeylanicum          קנמון                        קליפת הגזע 

Salvia miltiorrhiza                      מרוה                         שורש

Allium sativum                           שום                           שיני שום

Commiphora mukul                    גוגולו                       שרף*

Crataegus spp.                              מיני עוזרר                 פירות, עלים, פרחים

Tilia europea                               טיליה                       פרחים

Lycium barbata                           אטד סיני                   פירות

Punica granatum                        רימון                         פרי

Rosmarinus officinalis               רוזמרין רפואי             נוף הזמח

Curcuma longa                          כורכום                       שורש, קנה שורש

 Lycium barbata אטד

הליציום הוא שיח קטן קוצני, השייך למשפחת הסולניים. הוא גדל בצפון-מערב סין ובמונגוליה. הפירות מתקבלים משני מינים דומים, L. chinensis ו-L. barbarum

הפירות מכילים קרוטנואידים, בעיקר zeaxanthin ולוטאין המגינים על העיניים מפני מחלות ניווניות. הם פועלים כנוגדי חמצון ומגינים על הרישתית מפני חמצון (2). 

הפוליסכרידים המצויים בפירות פעילים כאימונוסטימולנטים (3).

ברפואה הסינית נחשבים פירות הליציום למחזקים של הכבד והכליות, ולמשפרים של הראייה.

הפירות מכילים חומצה אמינית בטאין המצויה באופן טבעי בגוף. הבטאין הוא מטבוליט של כולין. הוא מצוי בריכוז נמוך בסלק, תרד ודגניים. הכינו מבטאין תרופה בשם cystadane הפועלת כתורמת קבוצה מתילית להומוציסטאין והפיכתה למתיונין. התרופה מורידה רמה של הומוציסטאין ב-20-    30%. הראו עליה ברמת המתיונין בהשפעת התרופה, כשהריכוז שלו בדם היה נמוך (4). 

מקורות

1. Winston D. Herbs and nutition for healthy aging, J. of the American Herbal Guild 2010, 9: 5-12.

   2. Dharmananda S. Lycium fruit, Food and Medicine, www.itmonline.org/arts/lycium.htm

3. . Zhou Jinhuang Immunopharmacological activities of yin and yang biomodulatory drugs, in Recent Advances in Chinese Herbal Drugs, 1991, Science Press Beijing.

4.  Yu MS. et al. Characterization of the effects of anti-aging medicine Fructus Lycii on beta-amyloid peptide neurotoxicity, International Journal of Molecular Medicine, 2007, 20: 261-268.

יתר לחץ דם

במקרים שיתר לחץ הדם הוא מתון,  טיפול עם צמחים מורידי לחץ דם, תוספי מזון, כגון, קואנזים   Q10 ושינוי באורח החיים במרבית המקרים מחזירים את לחץ הדם לערכים הנורמליים (1). 

צמחים מורידי לחץ דם (1)

Viburnum prunifolium             מורן                     קליפת הגזע

Coleus forskolii                       קולאוס                  פורסקלין*

Allium sativum                        שום

Crataegus spp.                         מיני עוזרר              פירות, פרחים, עלים

Tilia spp.                                  מיני טיליה              פרחים

Viscum album                          דבקון לבן              עלים*

Olea europea                            זית                       עלים

Uncaria sinensi                        אונקריה                 קליפת גזע

Scutellaria baicalensis             סקוטלריה               שורש

הפרעות בדרכי העיכול אצל קשישים

חומציות נמוכה בקיבה, achlorhydria

במקרים רבים הפרשת מיצי הקיבה יורדת עם העליה בגיל. חומציות הקיבה יורדת, ואיתה מופיעות הפרעות במערכת העיכול. הסימפטומים עלולים להיות כאבי בטן, גזים, קרקורים והפרעות בספיגת המזון (1). רבים חושבים שהבעיה היא עודף חומציות, ולוקחים תרופות להפחתת החומציות, וזה גורם להגברת הבעיה. אצל אנשים מזדקנים הסיכוי רב יותר שהסימפטומים הבלתי נעימים קשורים לחוסר ב-HCl ולא בעודף. ישנן תרופות רבות בשוק שמטרתן להקל על הסימפטומים. שפע התרופות המוצעות מראה עד כמה הבעיה שכיחה ועד כמה היא גורמת סבל לאנשים רבים.

צמחים המסייעים לשיפור העיכול, ואלה המגבירים ספיגה והתרוקנות של של המזון יעילים מאד במקרים אלה.

צמחים ממריצי עיכול מזון (1).

Angelica archangelica                אנג'ליקה                שורש

Cynara scolymus                        קנרס , ארטישוק      עלים

Intybus chicorium                      עולש                     שורש

Cinnamomum spp.                     קנמון                     קליפת הגזע

Taraxacum officinale                 שינן רפואי              שורש

Trigonella foeum-graecum        גרגרנית יוונית          זרעים

Zingiber officinale                     ג'ינג'ר                     שורש

Citrus spp.                                  תפוז, מנדרינה          קליפת הפרי

anthoxylum spp.                     זנתוקסילום               קליפת הגזע, פירות

Curcuma longa                          כורכום                     שורש, קנה שורש

Angelica archangelica הוא צמח מחמם, מרפה שרירים חלקים, קרמינטיבי, אנטימיקרוביאלי, מסייע לעיכול. 

A. archangelica  נפוץ באזורים נרחבים באירופה.

 הוא נחשב ברפואה המסורתית לידיד של אנשים מזדקנים. הוא מומלץ במקרים של קור בגוף כולו, או קור באחת המערכות.  הוא מגביר את הזרימה בכלי הדם, בקיבה ובמעי. 

ניתן להשתמש בו כמירתח של השורש, כפות לכוס שלוש כוסות ליום.

טינקורה 1:5 ב-50% אלכוהול, 0.5-2.0 מ"ל שלוש פעמים ביום

Cynara scolymus

 ברפואה הסינית ממליצים על שימוש בכורכום לשיפור העיכול, לטיפול במקרים של אל-וסת, גודש בקיבה, כאבים שגרוניים של הכתפיים והזרועות, דלקת, כאבים בחזה ובבטן .

האיגוד האירופאי EMEA- European Medicines Agency פרסם מונוגרף בו הוא מציע להשתמש בכורכום ובמוצרים שמכינים ממנו לשפר את העיכול. 

Health Canada הוציא מונוגרף בו הוא מציע להשתמש בכורכום להפחית גזים במערכת העיכול, וכסיוע לעיכול תקין . 

הקנמון, הג'ינג'ר וקליפות המנדרינה הם צמחים מחממים ומניעים. מטרת השימוש בהם במקרים של הפרעות בעיכול בגלל חוסר במיצי קיבה, הוא לפתוח את החסימות, הגורמות להצטברות של גזים ולכאב.

עצירות

ירידה בייצור וזרימה של מיצי מרה, ביחד עם הירידה בריכוז HCl בקיבה, גורמים לעיכול והתרוקנות איטיים ממערכת העיכול. בנוסף לכך, עלולה להיות ירידה בפלורה של המעי הגס בגלל טיפולים מרובים  עם אנטיביוטיקה לצורך ושלא לצורך. תזונה חסרה בסיבים מוסיפה גם היא לפגיעה בפלורה של המעי הגס. כל הגורמים האלה מביאים לבעיה שכיחה ביותר של עצירות.  זוהי אחת הבעיות השכיחות ביותר של העולם המודרני בכל גיל, ועם הגיל המתקדם חלה החמרה. 

מומלץ להשתמש בצמחים הפועלים על הנפח במעי, ובממריצים של ייצור וזרימה של מיצי מרה.

צמחים מומלצים למניעה וטיפול של עצירות (1)

Cynara scolymus              קנרס, ארטישוק     עלים

Taraxacum officinale       שינן רפואי            שורש

Prunus domestica             שזיף                    פירות*

Plantago psyllium            לחך בלוטי             זרעים*

Flax seed                          פשתן                   זרעים 

Ulmus fulva                     אולמוס                 קליפת הגזע

שזיף, Prunus domestica

עץ פרי השייך למשפחת הורדניים. מכיל פלבונואידים ואנתוציאנינים וכן חומצה כלורוגנית ומאלית. פרי השזיף, במיוחד השזיף האדום והשחור הוא בעל פעילות נוגדת חמצון. 

הפעילות המשלשלת של פרי השזיף והמיץ מהפרי קשורה לריכוז הגבוה של סורביטול שהוא מכיל. הריכוז הגבוה של חומצה כלורוגנית משתתף גם הוא בפעילות המשלשלת.

השזיף עשיר בסידן, ברזל, מגנזיום וזרחן, וכן בויטמינים A, B1, B3, B2, C הוא פרי מזין ומשלשל.

הפרעות הקשורות למערכת האנדוקרינית

עייפות

רבים מתלוננים על עייפות, צעירים, מתבגרים וזקנים. אצל זקנים העייפות נגרמת לפעמים מהפרעות בשינה, קושי להרדם, הצורך ללכת לשירותים שמעיר את האנשים פעמים אחדות בלילה והם אינם מצליחים להרדם אחרי שהתעוררו. הכאבים שמתלווים למחלות שונות מפריעים גם הם לשינה שקטה.

סיבות נוספות לעייפות עלולות להיות ירידה בספיגה של מרכיבים חיוניים מהמזון, ירידה בשחרור הורמונים מבלוטות אנדוקריניות, כגון בלוטת האדרנל, התירואיד או ההיפופיזה,  כתוצאה מכך יש ירידה בחיוניות המתבטאת בין השאר בעייפות. 

תופעות לוואי של תרופות ואינטראקציות בין תרופות שונות עלולות גם הן להשפיע על איכות השינה, ולגרום לעייפות וישנוניות במשך היום.

צמחים אדפטוגניים במינון נמוך מסייעים להפחתת המתח, לשיפור ההרגשה הכללית. ולהפחתת העייפות. ברפואה המסורתית שמקורה בתרבויות שונות היו ידועים הצמחים האדפטוגנים כמאיטים של תהליכי זיקנה וכמוסיפי חיוניות.

רצוי להשתמש בפורמולה של שלושה עד ארבעה צמחים ולשנות מדי פעם את הצמחים שבתערובת (1).

צמחים אדפטוגנים

Panax quinquefolium                  ג'ינסנג אמריקאי                 שורש*

Withania somnifera                    ויתניה משכרת                    שורש

Panax ginseng                             ג'ינסנג אסיאתי                   שורש

Cordyceps sinensis                     קורדיספס                          פטריה

Eleutherococcus senticosus       אליטרוקוקוס                      שורש

Gynostemma pentaphylla          ג'ינוסמה                            נוף הצמח*

Glycyrrhiz glabra                      שוש קירח                          שורש

Rhaponticum cathamoides        רפונטיקום                         שורש*

Rhodiola rosea                           רודיולה                             שורש

Shizandra chinensis                   שיזנדרה                            פירות

צמחים המגבירים את פעילות המוח, Nootropics

אחת התופעות הידועות שאדם צריך להתמודד אתם עם השנים היא איבוד הזכרון. אין לנו מירשם בדוק איך למנוע תופעה זאת. לימוד והפעלה של המוח מועילים לשמור על התפקוד שלו, אבל אינם מבטיחים צלילות וזכרון טוב לעת זיקנה. ישנם צמחים המגבירים זרימת דם אל המוח, המונעים נזק מחמצון והממריצים את הפעילות הקוגנטיבית. ניתן להעזר בהם בשימוש קבוע עם הפסקות. רצוי להחליף את הצמחים שבפורמולה כל חודש. הצמחים המשפרים את פעילות המוח מוזכרים בפרק הראשון.

צמחים מחזקים ומרגיעים את מערכת העצבים

Turnera diffusa                   דמיאנה                 נוף הצמח

Avena sativa                       שבולת שועל          נוף הצמח בפריחה

Melissa officinalis              מליסה רפואית        נוף הצמח

Tilia spp.                            מיני טיליה              פרחים

Albizzia jubrissin               אלביציה                קליפת הגזע

Hypericum perforatum       פרע מחורר            נוף הצמח בפריחה*

דמיאנה הוא צמח השייך למשפחת Turneraceae. לסוג דמיאנה משתייכים 60 מינים רב שנתיים, הגדלים במרכז ודרום אמריקה. 

המין D. diffusa הוא צמח ארומטי, מר, מחמם, שמסייע לשיפור העיכול,  משפר את מצב הרוח, מרגיע את העצבים, מוסיף אנרגיה לכליות, מוסיף חשק מיני.

הוא מומלץ למצבים של תשישות עצבית, חרדה, דכאון, אין-אונות, שפיכת זרע מוקדמת, עיכול איטי , חוסר תיאבון (7).

7. Turnera in:Bown D, Encylopedia of Herbs and Their Uses DK, London, New York, 2001 p. 395.

Albizia julibrissin

משפחה: Mimosaceae

שם אנגלי: Silk tree

חלקי צמח בשימוש: קליפת הגזע, פרחים

תאור הצמח: הסוג אלביציה כולל כ-150 מינים, של עצים, שיחים ומטפסים הגדלים באזורים סוב-טרופיים של אסיה, אפריקה ואוסטרליה. 

המין A. julibrissin גדל בדרום- מזרח אסיה, מאירן עד סין וקוריאה. מרבים לגדל אותו כעץ נוי, הפורח בקיץ עם פריחה עדינה ויפה. 

מקלפים  את הגזע באביב או בסוף הקיץ. 

פעילות: אסטרינג'נט, מרגיע של העצבים, משכך כאב, נוגד תולעים, דיורטי, ממריץ, מגביר התכווצויות בזמן הלידה.

שימוש רפואי: למקרים של חרדה, הפרעות בשינה, קוצר נשימה, לסיוע בלידה.

הפרחים משמשים לטיפול בנדודי שינה, לשיפור העיכול, להרגעה ולחיזוק, לשיפור הזכרון.

בשימוש חיצוני משתמשים בפרחים ובקליפת הגזע לריפוי פצעים, לטיפול באבצס, להפחית נפיחות.

מקורות

Albizia julibrissin www.naturalstandard.com

אי ספיקה של בלוטת התירואיד

הירידה בפעילות התירואיד בדרך כלל אינה קשורה בימינו לחוסר יוד כפי שהיה בעבר (1). התזונה מכילה כמויות מספיקות של יוד, ולמרות זאת עלולים להיות מקרים של חוסר ספיגה של יוד שתגרום לחוסר יוד. סיבות  אחרות לירידה בפעילות התירואיד עלולות להיות מצב מתמיד של לחץ ומתח, עמידות לאינסולין, ירידה בפעילות ההיפופיזה ומחלה אוטו אימונית האשימוטו שבה מערכת החיסון תוקפת את בלוטת התירואיד. 

מומלץ להפחית בירקות בלתי מבושלים ממשפחת המצליבים, כגון, כרוב, כרובית, ברוקולי, כרוב ניצנים, ולקחת טירוזין כתוסף.

ישנם צמחים המשפרים את ההרגשה הכללית, מחזקים  ומסייעים לתפקוד באופן כללי (1).

Urtica dioica                        סרפד                      עלים

Withania somnifera             ויתניה משכרת          שורש

Panax ginseng                     ג'ינסנג אסיאתי         שורש

Panax quiquefolium            ג'ינסנג אמריקאי        שורש

Laminaria spp.                    קומבו                      פטריה

Bacopa monnieri                 באקופה                   נוף הצמח

בעיות הקשורות למערכת החיסון

ירידה בפעילות של מערכת החיסון

ביחד עם הירידה בפעילות של מערכת החיסון עולה הרגישות  למחלות זיהומיות. חיזוק כללי של כל מערכות הגוף מסייעת לעמידות טובה נגד חיידקים, וירוסים ופטריות. 

רשימת הצמחים האינוסטימולנטים ואימונומודולנטים הולכת וגדלה, כשמוסיפים לה צמחים סיניים, הודיים וצמחים מערביים נוספים שנחקרים במשך השנים (1).

Echinaceae spp.                          מיני אכינצאה              שורש

Sambucus nigra                          סמבוק שחור               פירות

Forsythia suspense                     פורסיתיה                   פירות*

Isatis tinctoria                             איזטיס  הצבעים          שורש, עלים

Lomatium dissectum                  לומטיום                    שורש*

Astragalus membranaceus         אסטרגלוס                  שורש

Uncaria tomentosa                     אונקריה                     קליפת הגזע

Inonotus obliquus                      Chaga                      פטריה*

Cordyceps sinensis                    קורדיספס                   פטריה

Eleutherococcus senticosus       אליטרוקוקוס               פטריה

Glycyrrhiza glabra                    שוש קירח                   שורש

Ligustrum lucidum                   ליגוסטרום                   פירותָָָָ*

Grifola  frondosa                      מייטקי                        פטריה

Ganoderma lucidum                 ריישי                         פטריה

Coriolus versicolor                  קוריולוס                      פטריה

Eupatoium perfoliatum           אבפטוריון                    נוף הצמח*

Forsythia suspensa   

חלקי צמח בשימוש: פירות

Ligustrum lucidum            

שם סיני: nu zhen zi

משפחה: זיתיים, Oleaceae

חלקי צמח בשימוש: פירות. קוטפים את הפרי הבשל בחורף, מחממים על אדים ומייבשים.

תכונות: מר, מתוק, נויטרלי.

מרידיאן היעד: כליות, כבד.

פעילות לפי הרפואה המסורתית: מזין את הכבד והכליות, מרחיק חום שמקורו בחוסר yin, מסייע לשיפור הראייה.

התוויות לפי הרפואה המסורתית: לחוסר yin של הכבד והכליות, עם סימפטומים של סחרחורת, נקודות לפני העיניים, שיבה מוקדמת, טיניטוס, לתחושה של חום פנימי המתפרץ בגלל חוסר yin, לפגיעה בחדות הראייה אצל אנשים הסובלים מחוסר בכבד ובכליות.

התוויות נגד: במקרים של חוסר yang או שלשול בגלל קור הקשור לחוסר בטחול.

מרכיבים: חומצות טריטרפניות, אולאנית ואורסולית, פלבנואידים, אפיגנין, לוטאולין, ציאנידין, מלבידין,

ligustroside, oleuropein.

פעילות: אימונוסטימולנט, אנטי מוטגני, נוגד דלקת, גורם לעליה במספר תאי דם לבנים, מוריד רמת סוכר.

התוויות: לטיפול בלויקופניה, בסכרת, ברונכיט כרוני, לשיפור החיוניות, לחיזוק העמידות.

הצמח חסר רעילות לחלוטין.

מינון: 4.5-15ג'.

דכאון

דכאון תוקף אנשים בכל גיל. הוא שכיח אצל מזקנים שנאלצים להפרד מקרובי משפחה וידידים ותיקים, שמרגישים לעתים קרובות שאינם נחוצים לאיש, והם חשים את הסוף המתקרב. דכאון קשור גם לכאב המתמיד שחווים מזדקנים רבים, לתחושה של הירידה בכושר הפיסי והגופני, וגם לתופעות הלוואי של תרופות. חוסר איזון הורמונלי עלול להשפיע על מערכת העצבים ולגרום לדכאון.

צמחים אדפטוגניים המשפרים את ההרגשה הכללית והאיזון ההורמונלי מסייעים במקרים של דכאון (1). 

צמחים המסייעים לטיפול בדכאון

Turnera diffusa                   דמיאנה                     נוף הצמח

Ocimum sanctum               ריחן קדוש                 נוף הצמח

Lavendula officinalis         אזוביון רפואי             פרחים

Melissa officinalis             מליסה רפואית            עלים

Tilia spp.                            מיני טיליה                 פרחים

Albizia julibrissin              אלביציה                    קליפת הגזע, פרחים

Hypericum perfoliatum    פרע מחורר                 נוף הצמח בפריחה*

חרדה

מצבי החרדה משתנים ממצב קל ועד חמור מאד ועד לפניקה. אדם מזדקן שנשאר לבד אחרי שהיה רגיל להיות מוקף בבני משפחה וחברים במשך חייו, מפחד מהבדידות, מאלימות, מהמוות. החרדה עלולה להיות הסיבה לנדודי שינה, לקושי להרדם.

ניתן להעזר בצמחים כדי להרגע, להרדם ולהשיג שקט נפשי. הצמח הנחשב כיעיל ביותר נגד חרדה הוא שורש הקאוה שגדל באיי פולינזיה. לאחר שנחקר במערב, והביקוש עלה מאד הוא נעלם מרוב איי פולינזיה. מגדלים את הצמח כדי למלא את הביקוש.

צמחים המסייעים במקרים של חרדה

Piper methysticum                קאוה                         שורש*

Verbena officinalis               ורבנה רפואית              נוף הצמח

Polygala tenuifolia               פוליגלה                      שורש*

Avena sativa                         שבולת שועל תרבותית  נוף הצמח בפריחה

Anemone pulsatilla               פולסטילה                   נוף הצמח*

Scutellaria lateriflora            קערורית                     נוף הצמח

הפרעות הקשורות למערכת השלד והשרירים

אוסטיאוארטריטיס

מחלה ניוונית שכיחה  אצל מזדקנים. הטיפול צריך להיות משולב, צמחי מרפא ביחד עם תזונה, דיקור, אוסטיאופתיה, תנועה. נעזרים בצמחים נוגדי דלקת, משככי כאב, מנקזים, מגבירי זרימת דם.

צמחים מומלצים לטיפול באוסטיאוארטריטיס

Withania somnifera                   ויתניה משכרת           שורש

Cimicifuga racemosa                 קוהוש              שורש

Boswellia serulata                      לבונה                      שרף

Harpagophytum procumbens     הרפגו                     פקעת

Zingiber officinale                     ג'ינג'ר רפואי            שורש

Magnolia spp.                            מגנוליה                   קליפת הגזע*

Filipendula ulmaria                   ספיראה                   נוף הצמח

Curcuma longa                          כורכום                    קנה שורש

Salix alba/nigra                         ערבה לבנה,שחורה     קליפת הגזע*

Smilax sarsaparilla                    קיסוסית                  קנה שורש

אוסטאופורוזיס

איבוד צפיפות העצם שכיח יותר אצל נשים, ומתחיל לקראת סיום הפוריות. הריונות, לידות, הנקה, חוסר בויטמין D, חוסר פעילות גופנית, עישון, שימוש בשמנים מזוקקים, שימוש בקורטיקוסטרואידים, כל אלה מהווים סיכון לאיבוד צפיפות העצם. נוסף לכך הגורם התורשתי. 

המניעה חשובה יותר מהטיפול כשהמחלה מופיעה, והיא  דורשת עבודה ומודעות במשך כל החיים.

השימוש בצמחים מועיל בשלבים המוקדמים של המחלה.  מומיו מומלץ בכל מקרה של נטייה משפחתית לאוסטיאופורוזיס. המומיו  עשיר במינרלים הנספגים על ידי העצם.

צמחים מומלצים לטיפול באוסטאוארטריטיס

Medicago sativa                        אספסת תרבותית             נוף הצמח

Equisetum arvense                    שבטבט                          נוף הצמח

Tararxacum officinale              שינן רפואי                     שורש   

Urtica dioica                             מיני סרפד                      נוף הצמח

Avena sativa                             שבולת שועל                  נוף הצמח בפריחה

Rehmannia glutinosa                רהמניה                          שורש

סיאטיקה

סיאטיקה הוא דלקת מכאיבה של שורשי העצבים בגב התחתון. הכאב עשוי לנוע לאורך עצב השת מהאגן לאורך הרגל. הטיפול הוא עם  צמחים משככי כאב, חימום, דיקור וטיפול חיצוני עם צמחים.

Achyranthes bidentata                                    שורש*

Aesculus hippocastanum     ערמונית הסוסים     זרעים*

Zanthoxylum spp.                זנתוקסילום            קליפת גזע    

Hypericum perforatum        פרע מחורר            נוף הצמח בפריחה*

Melilotus officinalis            דבשה רפואית         נוף הצמח*

שימוש חיצוני מומלץ עם צמחים משככי כאב, כמיצוי בשמן וכן עם שמנים נדיפים.

מקורות כלליים

1. Hoffmann D. 2007, Herbal prescriptions after 50, inner tradition, Rochester, VT.

2. Kuhn M. and Winston D. 2007, Herbal therapy and supplements. A scientific and traditional approach , 2nded. Wolters Kluwer, Lippincott, Baltimore, MD.

מקור התמונה

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד