כלורלה – Chlrella vulgaris

כלורלה – Chlrella vulgaris

כלורלה
מאת: ד"ר מינה פארן

שם עברי: כלורלה

השם המדעי: Chlorella vulgarisו- C. pyrenoidosa

תאור בוטני: כלורלה היא אצה ירוקה חד-תאית הגדלה במים מתוקים. היא התגלתה בשנת 1890 על ידי מדען הולנדי Beijernick. תאי הכלורלה מכילים גרעין מוגדר, כלורופלסטים ומיטוכונדריה.

הודות לתכולת החלבון הגבוהה באצה, ולקצב הצמיחה המהיר שלה, נערך מחקר אחרי מלחמת העולם השניה על האפשרות לשימוש בה כמקור עשיר למזון.

מרכיבים: חלבון הכולל 19 חומצות אמיניות, בריכוז של כ-60% (1).

חומצות שומן בריכוז 11%, ביניהן חומצות שומן חיוניות וחומצות אומגה 3 (alpha linolenic acid)

חומצות גרעין, 3% של RNAו-0.3% של DNA(1). הריכוז הגבוה של חומצות הגרעין קשור להגברה של תהליכי גדילה, התחדשות ושיקום של תאים.

ויטמינים, E, A, K   אלפה ובטא- קרוטן, ויטמין C, B1, ,B2, B3, B5, B6B12

מינרלים, תכולת המינרלים בכלורלה תלויה בקרקע המזון. היא מכילה ברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן, נחושת, אבץ ומנגן.

כלורופיל, הכלורלה עשירה מאד בכלורופיל (2).

פקטור הגדילה CGF- Clorella growth factor

זהו קומפלקס ייחודי המצוי בגרעין של הכלורלה. הוא מורכב בעיקר מפפטידים, חלבונים, חומצות אמיניות, חומצות גרעין ופוליסכרידים (3). הוא התגלה בראשית שנות החמישים של המאה ה-20 על ידי מדען יפני (3). הוא מתקבל על ידי מיצוי של האצה במים חמים.

פעילות

נוגד חמצון הודות לקרוטנואידים ולויטמינים (4)

הגברת פעילות של מערכת החיסון (2). ממריץ פעילות של תאי הרג טבעיים (6), מגביר ייצור של אינטרפרון ושל ציטוקינים (6). ניסוי קליני שכלל 117 משתתפים, הראה כי תמצית של כלורלה המריצה ייצור של נוגדנים בעקבות מתן חיסון נגד שפעת (5).

הכלורלה מסייעת לניקוי הגוף מרעלנים, מעכבת ספיגה של  רעלנים ומזרזת את סילוקם מהגוף (7). מסייעת להרחקת מתכות כבדות.

פעילות נוגדת סרטן.

הראו שכלורלה מסייעת במניעת תופעות לוואי כתוצאה מטיפולים כימותרפיים בחולי סרטן, מבלי לפגוע בפעילות האנטי סרטנית של התרופה (8). החוקרים מסיקים שכלורלה מתאימה לשמש כתוסף מזון לחולי סרטן המקבלים טיפולים כימותירפיים (8).

כמה מחקרים טוענים שמיצוי מהכלורלה מעכב גידול של תאים סרטניים (9).

השפעה על מערכת העיכול.

הסיבים המרכיבים את דופן התא של האצה משמשים כסיבים תזונתיים. הם מגדילים את נפח הצואה וממריצים את התנועה הפריסטלטית של המעי. הם מסייעים במקרים של עצירות כרונית (1). הראו שהוספה של כלורלה לתרבית של לקטובצילוס גרמה להגדלת קצב ההתרבות שלו פי ארבע. מניחים שכלורלה מסייעת לשגשוג חיידיקים פרו-ביוטיים במעי (1).

פעילות של פקטור הגדילה של הכלורלה.

מחקרים בבעלי חיים הראו שהוספת המיצוי המכיל את קומפלקס ה-CGF  למזון של ארנבים, עכברים, חולדות ועופות גרמו לעליה בקצב הגדילה שלהם בשיעור שנע בין 10-47% בהשוואה לקבוצת ביקורת (3). עוד נמצא כי לאחר שהגיעו לבגרות מינית, שיעור ההריונות והלידות אצלן היה גבוה יותר מאשר אצל חיות אחרות (3).

התוצאות של מחקרים אלה הביאו לכינוי פקטור הגדילה שניתן לקומפלקס שהופק מהכלורלה.

Yamagishi, החוקר היפני שגילה את ה-CGFמתאר ניסוי שערך בפעוטות וילדים. הוא מצא שהוספת כלורלה לתזונה שלהם גרמה לשיפור תהליך הגדילה שלהם. בנוסף הם היו עמידים יותר למחלות של דרכי הנשימה (3).

אופן השימוש:הכלורלה נמכרת כתוסף מזון. היצרנים ממליצים על מינון של 2.5 ג' ליום.

ישנם הממליצים להוסיף אבקה של כלורלה ללחם.

ישנם חוקרים המשמיעים ביקורת על הצגת הכלורלה כמזון-על, ללא הוכחות קליניות. רוב המחקרים נעשו על ידי החברות המוכרות את האצה. נערכו רק מעט מחקרים קליניים, רובם ללא קבוצת ביקורת. לא נערכו מחקרים על רעילות האצה, תופעות לוואי ואינטראקציות עם תרופות.

ספרות.

1.     Ley BM. Chlorella. Detroit Lakes, MN, USA. BL. Publication, 2003.

2.     Pitchford P. Healing with whole foods. Berkeley, California, USA. North AtlanticBooks, 2002.

3.     Lee WH. Rosenbaum M. Chlorella, McGraw-Hill, 1987.

4.     Christen WG. Liu S. Glynn RJ. et al. Dietary carotenoids, vitamins C and E, and risk of cataract in women: A prospective study. Arch. Ophthalmol. 2008, 126: 102-109.

5.     Halperin SA. Smith B. Nolan C. et al. Safety and immunoenhancing effect of a Chlorella-derived dietary supplement in healthy adults undergoing influenza vaccination: Randomized double-blind, placebo-controlled trial. CMAJ. 2003, 169: 111-117.

6.     Queiroz ML. Bincoletto C. Valadares MC. et al. Effects of Chlorella vulgaris extract on cytokines production in Listeria monocytogenes infected mice. Immunopharmacol. Immunotoxicol. 2002, 24: 483-496.

7.     Takekoshi H. Suzuki G. Chubachi H. et al. Effect of Chlorella pyrenoidosa on fecal excretion and liver accumulation of polychlorinated dibenzo-p-dioxin in mice. Chemosphere. 2005, 59: 297-304.

8.     Konishi F. Motsuyama M. Okuda M. et al. Protective effect of an acidic glycoprotein obtained from culture of Chlorella vulgaris against myelosuppression by 5-fluorouracil. Cancer Immunol. Immunother. 1996, 42: 268-274.

9.     Merchant R. Andre C. Dietary supplementation with Chlorella pyrenoidosa produces positive results in humans with cancer or suffering from certain common chronic illnesses. JANA 2001, 4: 31-38.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד