Kalanchoe pinnatum – ניצנית

Kalanchoe pinnatum – ניצנית

מאת: ד"ר מינה פארן

השם בעברית: ניצנית
שם נרדף: Bryophyllum pinnatum
משפחה: Crassulaceae
תאור בוטני: לסוג Kalanchoeמשתייכים כ-200 מינים הגדלים באפריקה, מדגסקר, סין ויאוה. המין K. pinnatumהוא היחידי הגדל בדרום אמריקה. זהו צמח בשרני רב שנתי המגיע לגובה 1-1.5 מ'. הגבעולים חלולים, העלים בשרניים וצבעם ירוק כהה. הפרחים בצבע לבן, ניראים כפעמונים תלויים. חלקי צמח בשימוש: עלים. רפואה מסורתית: הצמח נחשב ל-panacea אצל תושבי אגן האמזונס. הקריאולים משתמשים בעלים קלויים מעט לטיפול בדלקות ובסרטן. חליטה מהעלים משמשת להורדת חום.אנשי שבט ה-Palikur נוהגים לערבב את המיץ מהעלים עם שמן קוקוס ולעסות בו את המצח במקרים של מיגרנות או כאבי ראש. בשבט ה-Siona משתמשים בצמח לטיפול בכוויות. הם מחממים את העלים ומניחים אותם על כוויות וכיבים.  באקוודור משתמשים בחליטה מהעלים לטיפול בשברים ובנקע. בפרו משתמשים במישרה של העלים במים לטיפול בכאבי ראש, צרבת וחום.

בארצות שונות של אמריקה הדרומית קוראים לצמח "עלה הקסם" או "עלה החיים". בברזיל הצמח נחשב למרגיע, מרפא פצעים, דיורטי, נוגד דלקת ומרגיע שיעול. משתמשים בו לטיפול בברונכיט ואסתמה, אבנים בכליות, מחלות עור ובצקות ברגליים.
מרכיבים: טריטרפנואידים, bryophyllin A bryophyllol, bryophyllone, bryophyllenone bryophynol, beta-amyrin acetate, sterols, malic acid, isocitric acid, citric acid, caffeic acid, quercetin, kaempferol.
פעילות: אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי, אנטי פטרייתי. הראו פעילות in vitro נגד סטפילוקוקים, קולי, שיגלה, בצילוס ופסוידומונס. אנטי דלקתי, מוריד חום. מיצוי מימי של העלים מסייע לטיפול בליישמניה בשימוש פנימי וחיצוני.

מיץ מהעלים מעכב שחרור היסטמין, ויש לו פעילות נוגדת אלרגיה. למיצויים מהעלים יש השפעה מרגיעה על מערכת העצבים. כנראה שהמנגנון הוא עליה בריכוז של GABA.
התוויות: לטיפול במחלות של דרכי הנשימה, שיעול, כיב פפטי, זיהומים בעור בעיניים ובאוזניים.
התוויות נגד: הריון. ברפואה המסורתית השתמשו בצמח כסיוע לתהליך הלידה. יתכן שהוא ממריץ את הרחם.

אינטראקציות עם תרופות: תתכן אינטראקציה עם גליקוזידים קרדיאליים, כגון, דיגיטוקסין, ועם תרופות המדכאות את מערכת העצבים המרכזית.

רעילות: אין רעילות בצמח במינון עד 5 ג' ל-ק"ג.היו תופעות של רעילות אצל צאן ובקר שאכלו כמויות גדולות מהצמח.
הכנות ומינון: השימוש המסורתי הוא בחליטה מהעלים שתי כוסות ליום, או מיץ שסוחטים מהעלים הטריים.
בשימוש חיצוני משתמשים במיץ מהעלים הטריים לטיפול בכוויות, שריטות, דלקות בעור, דלקות עיניים, זיהומים בעור, בעיניים או באוזניים.
ספרות:Lesslie Tyler, The Healing Power of the Rain Forest, 2005.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד