Tamarindus indica – תמר הודי

Tamarindus indica – תמר הודי

מאת: ד"ר מינה פארן

תמר הודי

השם בעברית: תמר הינדי
משפחה: Caesalpiniaceae קסאלפיניים
חלקי צמח בשימוש: פירות, עלים, פרחים, זרעים
תאור בוטני: עץ גדול ירוק-עד, נפוץ מאד בדרום הודו. מוצאו כנראה ממזרח אפריקה. כיום הוא גדל בכל הארצות הטרופיות. הפרחים קטנים וצהובים. הפרי הוא תרמיל מכופף, הפירות בעלי ציפה רכה וטעמם חמוץ.
מרכיבים: הפירות מכילים כ-20% חומצות, ביניהן חומצה טרטרית, מאלית, אצטית, ציטרית, סוכר 35%, גומי, פקטין, תרכובות פנוליות, כולל, safrole, furfural, furunone חומצה צינמית, ethyl cinnamate.
פעילות: פרי הבוסר חמוץ מאד. הפרי הבשל חמוץ, מתוק, קר, קרמינטיבי ומשלשל. העלים והזרעים הם אסטרינג'נט. העלים והפרחים מקררים ואנטיספטיים.
התוויות: לטיפול בעצירות, להורדת חום. מירתח מהפירות מומלץ לטיפול בפצעים ואפתות בפה, בלקיחה פנימית ובשטיפות של הפה. פרי בן שנה או שנתיים משמש לחיזוק הכבד. ניתן להבחין בפרי ישן על ידי צבעו שנעשה שחור. מירתח מהעלים מומלץ לגרגור במקרים של דלקות גרון. רסק של עלים בתוך מים משמש לטיפול בדלקות של הקרסול, המפרקים ומקומות אחרים. מכינים מרסק העלים כעין תחבושת שמניחים על מקומות מודלקים. הם משככים כאב ומפחיתים נפיחות.

האפר שמתקבל מהתרמיל הריק של הפירות הבשלים הוא אלקאלי. משתמשים בו (בדרך כלל בצרוף עם אפר אלקאלי נוסף) להכנת תכשירים לטיפול בעודף חומציות בקיבה וטחול מוגדל. מירתח מהאפר משמש לשטיפות של הפה לטיפול בדלקות חניכיים.

תמר הינדי נחשב בעיקר לצמח מזון ותבלין. מכינים ממנו משקאות, ממרחים ורטבים. לעתים קרובות משתמשים בו כתחליף ללימון ומכינים ממנו מרקים חמוצים.

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד