Lycium barbarum – אטד

Lycium barbarum – אטד

אטד גוזי ברי
מאת: ד"ר מינה פארן

שם עברי: אטד

שם סיני: gou qi
השם הסיני של הפרי: gou qi zi המונח zi מסמל פרי קטן.
משפחה: סולניים, Solanaceae
תיאור בוטני: האטד / ליציום הוא שיח קטן קוצני, הגדל בצפון-מערב סין ובמונגוליה. הפירות מתקבלים משני מינים דומים, L. chinensisו-L. barbarum. מייבשים את הפירות עם או בלי גפרית, או שסוחטים מיץ מהפירות הטריים. כיום מרבים לגדל את הצמח בכמה אזורים בסין. רוב היבול משמש לצריכה מקומית.
חלקי צמח בשימוש: פירות
רפואה מסורתית: פירות האטד מוזכרים בספרו של Shennong, אבל השימוש שלהם בפורמולות מסורתיות היה מוגבל עד אמצע המאה ה-17. בתקופה זו השתמשו בו בצרוף עם Rehmannia, Cornus, Cuscuta להזין את הכליות. הומלץ להשתמש בו לטיפול לסינדרומים שונים של חוסר, כצמח מחזק ומזין. הוא נחשב לצמח מתוק ונייטרלי.

פירות האטד מזינים את הדם, מעשירים את ה-yin, מחזקים את הכליות והכבד ומוסיפים לחות לריאות (1). הפעילות העיקרית של הפירות היא חיזוק ה-yin של הכליות והכבד. מומלץ להשתמש בהם למקרים של סחרחורת, ירידה בחדות הראייה, ושיעול כרוני (1). הצמח התפרסם כמשפר של הראייה וכתרופה לסכרת.
מרכיבים: קרוטנואידים הנותנים לפרי את הצבע האדום,  lycopen, zeaxanthin, lutein(2) פוליסכרידים בעלי משקל מולקולרי גבוה 5-8% (3)חומצה אמינית betaine1% (4) Betaine בנוסף מכילים הפירות ריכוז נמוך של שמן נדיף המכיל שני ססקויטרפנים, cyperoneו- solavetivone(5), ו-1.15% פלבונואידים, הכוללים רוטין וחומצה כלורוגנית (6). 
פעילות: הקרוטנואידים, בעיקר zeaxanthin ולוטאין מגינים על העיניים מפני מחלות ניווניות. הם פועלים כנוגדי חמצון ומגינים על הרישתית מפני חמצון (1).

הפוליסכרידים פעילים כאימונוסטימולנטים (4). הם ממריצים תגובה חיסונית תאית והומוראלית (7). הם מגבירים פעילות של T-לימפוציטים ושל תאי הרג טבעיים.

בניסויים in vitro הראו שהפוליסכרידים מגינים על תאי עצב, ומונעים נזק לתאים אלה (8).

בטאין הוא חומצה אמינית המצויה באופן טבעי בגוף. הבטאין הוא מטבוליט של כולין. הוא מצוי בריכוז נמוך בסלק, תרד ודגניים. הכינו מבטאין תרופה בשם cystadane הפועלת כתורמת קבוצה מתילית להומוציסטאין והפיכתה למתיונין. התרופה מורידה רמה של הומוציסטאין ב-20-30%. הראו עליה ברמת המתיונין כשהריכוז שלו היה נמוך.
אופן השימוש: האטד מהווה ברוב המקרים חלק מפורמולה. בכמה מקרים ממליצים להשתמש בליציום כצמח יחיד או כצמח עיקרי בפורמולה. לדוגמא, במקרים של גסטריטיס ממליצים לאכול 10 ג' של הפרי פעמיים ביום (6). ברפואה המסורתית המליצו על אכילת 10 ג' של הפרי פעמיים ביום לטיפול בסכרת (9).

לחיזוק אדם חלש ממליצים לבשל את פירות האטד עם נצרים של במבוק. המינון 15-30 ג' ליום (10).

לחיזוק הראייה מומלץ מירתח של 20 ג' פרי ליום (11).

פורמולה לחיזוק הראייה מיוצרת על ידי ITM.

היא נמכרת בצורת כדורים ונקראת Lycuvin(12). היא מכילה מיצוי של ליציום (אטד), פרי של אוכמניות, זרעים של Cuscuta cinenesis ופרחים של Calendula officinalis. בשני כדורים (המינון המומלץ) מצוי מיצוי מ-10 ג' ליציום כמקור ל-zeaxanthin, 6 ג' Cuscuta כמקור ל-quercetin, 75 מ"ג של אנתוציאנינים מהאוכמניות ו-8 מ"ג של לוטאין שמקורם בקלנדולה (12). 
רעילות: האטד הוא פרי מאכל ואין בו רעילות (4).

LD50 בעכברים בהזרקה לפריטונאום 8.3 ג' ל-ק"ג. בארה"ב התפרסם מיץ מארבעה פירות שיצא לשוק ב-2003 ונקרא  Himalayan Goji Juice(1). הוא מכיל מיצויים של פירות הליציום, ענבים, תפוח עץ ואגסים. המיץ מומלץ לחיזוק הראייה, להגברת הפעילות של מערכת החיסון וכנוגד חמצון.

חברות אחרות הוציאו תכשירים דומים, כגון, כדורים העשויים מריכוזים שווים של ליציום, אסטרגלוס והפטריה Tremella. מינון מומלץ 5 כדורים פעמיים ביום.
המינון של הפרי באכילה או מירתח: 9-18 ג' ליום. 
ספרות:

1.Dharmananda S. Lycium fruit, Food and Medicine, www.itmonline.org/arts/lycium.htm

2. Yong P. et al. Quantification of zeaxanthin dipalmitate and total carotenoids in Lycium fruits, 2006, Plant Foods for Human Nutrition, 60: 161-164.

3. Wang Q. et al. Determination of polysaccharide contents in Fructus Lycii, Chinese Traditional and Herbal Drugs, 1991, 22: 67-68.

4. Zhu Youping, Chinese Materia Medica: Chemistry, Pharmacology, and Application, 1998, Harwood Academic Publishers, Netherlands.

5. Sannai A. Fujimori T. and Kato K. Isolation of 1,2-dehydro-a-cyperone and solavetivone from Lycium chinensis, Phytochemistry, 1982, 21: 2986-2987.

6. Wang Qi and Dong Zhilin, Modern Clinic Necessities for Traditional Chinese Medicine, 1990, China Ocean Press, Beijing.

7. Zhou Jinhuang Immunopharmacological activities of yin and yang biomodulatory drugs, in Recent Advances in Chinese Herbal Drugs, 1991, Science Press Beijing.

8. Yu MS. et al. Characterization of the effects of anti-aging medicine Fructus Lycii on beta-amyloid peptide neurotoxicity, International Journal of Molecular Medicine, 2007, 20: 261-268.

9. Xu Xiangcai (chief editor), Maintaining Your Health, Vol. 9 of  The English-Chinese Encyclopedia of Practical Traditional Medicine, 1989, Higher Education Press, Beijing.

10. Zhang W. et al. Chinese Medicated Diet, 1988, Publishing House of ShanghaiCollege of Traditional Chinese Medicine, Shanghai.

11. Zong XF and Liscum G. Chinese Medicinal Tea, 1996, Blue Poppy Press, Boulder, CO.12. Dharmananda S. Abag of Pearl, 2004, Institute for Traditional Medicine, Portland,OR

אהבתם את המאמר?

שתפו בFacebook
phone icon Whatsapp icon email icon
גלילה לראש העמוד